Audit? Semakan? Kompilasi? Menjelaskan Perbezaan Dengan Pelanggan | BAHAGIAN AUDIT DALAM
» ARTIKEL » Audit? Semakan? Kompilasi? Menjelaskan Perbezaan dengan Pelanggan

Audit? Semakan? Kompilasi? Menjelaskan Perbezaan dengan Pelanggan

Audit? Semakan? Kompilasi? Menjelaskan Perbezaan dengan Pelanggan

oleh David A. Lopez, CPA, David A. Lopez dan Syarikat, LLC - 14 September 2018

 

Audit, semakan, kompilasi ... tiga perkataan yang mempunyai definisi jelas dan berbeza kepada juruaudit bebas. Tetapi, kepada orang awam, kata-kata ini mempunyai banyak makna. Selalunya, audit bermaksud sesuatu yang disahkan dan dianggap benar. Semakan bermaksud mereka "melihat" atau membuktikan sesuatu kesalahan. Kompilasi bermaksud mereka mengumpulkan dan menyusun beberapa jenis maklumat. Jadi, bagaimanakah CPA menjelaskan perbezaan antara penyata kewangan yang diaudit, disemak dan disusun?

 

Apabila menjelaskan perbezaan antara tiga tahap perkhidmatan, menyediakan kepada klien dengan latihan kendiri yang ringkas dan padat dalam istilah audit boleh menjadi berkesan. Jelas menunjukkan ciri-ciri utama bagi setiap perkhidmatan dan jelas dengan tugas, tujuan dan hasil akhir. Kenal pasti pengguna yang berpotensi bagi setiap jenis laporan kewangan, jumlah masa yang diperlukan untuk menyelesaikan setiap perkhidmatan tertentu dan harga bagi setiap jenis penglibatan. Dan, yang paling penting, jelaskan tahap jaminan yang disediakan oleh setiap perkhidmatan dalam istilah awam. Kerana, pada penghujung hari, pelanggan membeli jaminan.

 

Audit

Apabila mentakrifkan audit kepada pelanggan, mulakan dengan menerangkan tujuan keseluruhan penglibatan. CPA dilatih untuk membaca fakta bahawa suatu audit memberikan pendapat mengenai pembentangan penyata kewangan yang adil. Tetapi definisi ini terlalu teknikal untuk kebanyakan pelanggan. Untuk memberikan bimbingan, seorang juruaudit perlu memahami bagaimana pelanggan mentakrifkan audit. Apabila berkaitan dengan audit, ramai orang mempunyai empat kepercayaan utama: (1) CPA akan memberikan jaminan mutlak; (2) CPA akan menjumpai sebarang dan kesemua kesilapan; (3) CPA berada di sana untuk mendedahkan penipuan; dan (4) "audit bersih" adalah gambaran prestasi pelanggan. Kesilapan pelanggan ini menjadikannya penting untuk mentakrifkan dan menjelaskan konsep jaminan munasabah. Menguruskan jangkaan pelanggan dengan menjelaskan jaminan mutlak hanya datang dengan juruaudit yang memeriksa setiap transaksi lejar am. Bincangkan bahawa juruaudit memberi jaminan yang munasabah kerana mereka hanya memeriksa sampel transaksi yang dikira, dan oleh itu, jaminan mutlak tidak dapat dicapai. Jelaskan bahawa kerana jumlah prosedur yang dilakukan, laporan audit menyediakan tahap tinggi - tetapi tidak 100 peratus - jaminan bahawa penyata kewangan tidak mempunyai kesilapan besar dan pembaca boleh meletakkan kebergantungan yang munasabah terhadapnya.

 

 

Semakan

Menjelaskan penyata kewangan yang disemak semula kepada klien baru adalah lebih mudah. Kongsikan dengan pelanggan bahawa, untuk mengeluarkan penyata kewangan yang disemak, CPA melakukan beberapa prosedur, tetapi langkah-langkahnya tidak begitu mendalam sebagai audit kerana tahap jaminan yang lebih rendah disediakan. Pelanggan memahami perkataan sebanding, jadi jelaskan bahawa CPA akan membandingkan maklumat kewangan dari pelbagai tempoh dan menganalisisnya. Sekiranya analisis menunjukkan item yang memerlukan perbincangan tambahan, CPA akan memohon prosedur semakan seperti pertanyaan untuk mengetahui lebih lanjut. Pelanggan cenderung untuk memahami idea bahawa jika sesuatu "melompat keluar" di CPA, lebih banyak kerja akan dilakukan. Beritahu pelanggan bahawa laporan semakan memberi keselesaan kepada pengguna bahawa CPA tidak mengetahui sebarang modifikasi penting yang perlu dibuat kepada penyata kewangan.

 

Kompilasi

Perbincangan pelanggan mengenai kompilasi agak mudah. Ringkasnya, untuk penglibatan ini, pasukan CPA akan mengumpulkan maklumat kewangan yang mereka buat dan menghimpunkannya dalam format laporan kewangan yang boleh diterima. Ini adalah tahap perkhidmatan yang paling rendah, dan CPA tidak akan menerapkan sebarang prosedur atau memberi jaminan mengenai ketepatan baki.

Sama seperti perkhidmatan itu sendiri, menjelaskan perbezaan antara audit, semakan dan kompilasi mengambil lebih banyak masa apabila anda naik tangga perkhidmatan. Sekiranya anda memberikan penjelasan kepada pelanggan menggunakan terminologi yang mereka fahami, pelanggan bukan sahaja mempelajari ciri-ciri setiap penglibatan tetapi apresiasi mereka sebagai pembekal perkhidmatan juga boleh berkembang.

 

Penulis: David A. Lopez, CPA, adalah pengarah urusan David A. Lopez dan Company LLC. Beliau adalah ahli Lembaga Penasihat Kandungan NJCPA.

 

Carian artikel oleh : Pn. Nur Miera Kamarudin

Tarikh Input: 21/03/2019 | Kemaskini: 16/04/2019 | nurmiera

PERKONGSIAN MEDIA

BAHAGIAN AUDIT DALAM
Universiti Putra Malaysia
43400 UPM Serdang
Selangor Darul Ehsan
03-9769 1346
03-9769 6176
SXETWAw~