Di Sebalik Laporan Audit: Cara Kreatif Untuk Menyampaikan Isu Audit | BAHAGIAN AUDIT DALAM
» ARTIKEL » Di sebalik Laporan Audit: Cara Kreatif untuk Menyampaikan Isu Audit

Di sebalik Laporan Audit: Cara Kreatif untuk Menyampaikan Isu Audit

Pada 30 Mac 2023 Oleh Abdullah Al Mahmun

Abdullah Al Mahmun, CIA, ialah pakar audit dalaman dan pengurusan risiko yang berpangkalan di Dhaka, Bangladesh. Beliau mempunyai lebih 10 tahun pengalaman dalam konglomerat perniagaan terkemuka, dan telah memperoleh pengetahuan dalam pelbagai industri, termasuk farmaseutikal, perniagaan tani, pembungkusan, peruncitan dan lain-lain.

 

Kita semua pernah mendengarnya: "Saya mahu isu ini diselesaikan lebih daripada anda," seorang ahli pengurusan kanan memberitahu saya semasa perbualan telefon susulan penemuan audit terbuka. Saya berasa lega, percaya bahawa pihak atasan akhirnya memahami betapa beratnya tidak mengambil tindakan terhadap isu penting yang telah lama wujud.

Selepas menjalankan satu lagi susulan yang dijadualkan, bagaimanapun, saya mendapati, yang mengejutkan saya, bahawa tiada tindakan yang boleh dipercayai telah diambil untuk menyelesaikan keadaan. Pihak yang diaudit nampaknya kini selesa dengan status quo, yang, pada pendapat saya, memberikan risiko yang tidak boleh diterima kepada organisasi kami.

Berikutan pendekatan audit am kami, kami segera meningkatkan isu ini kepada pengurusan kanan dan jawatankuasa audit. Kami terkejut, walau bagaimanapun, apabila kami mengetahui bahawa pihak pengurusan telah memutuskan untuk menganggap situasi itu sebagai risiko yang boleh diterima mengikut selera risiko mereka.

Sebagai juruaudit dalaman, kami melaburkan berjam-jam untuk mengenal pasti punca masalah dan membangunkan cadangan praktikal untuk menanganinya. Walau bagaimanapun, apabila cadangan kami gagal membuahkan hasil, adalah wajar untuk mempersoalkan kerja keras dan dedikasi kami terhadap audit dalaman. Ia mudah berasa kecewa.

Walaupun, berasa tidak puas hati dengan situasi tertentu ini, kami memutuskan untuk tidak berputus asa. Kami bercadang pelbagai cara untuk menggalakkan tindakan. Selepas banyak pertimbangan, saya memutuskan untuk membuat laporan audit video yang ringkas namun memberi kesan tentang isu yang dipersoalkan.

 

Masa untuk Menjadi Kreatif

Saya membuat video dengan teliti, memekatkan isu utama kepada pembentangan dua minit yang menjelaskan isu itu dengan cara yang menarik. Yang mengejutkan saya, pendekatan ini terbukti sangat berkesan. Pengurusan mengambil serius laporan video itu, akhirnya memahami kesan sebenar isu yang dihadapi. Ia hampir ajaib! Apa yang menjadi masalah selama lebih sedekad akhirnya diselesaikan dalam tempoh yang singkat sahaja.

Laporan video itu telah menangkap dan menarik perhatian pihak pengurusan, membantu mereka memahami kepentingan sebenar isu tersebut. Kejayaan ini mengukuhkan kepercayaan saya terhadap kuasa menjadi kreatif dan fleksibel sebagai juruaudit dalaman.

Medium visual, seperti maklumat grafik dan video, memenuhi keutamaan pengguna mudah alih untuk kandungan yang menarik secara visual, memberikan kesan yang berkekalan dan mengubah dimensi perhatian. Infografik boleh 30 kali lebih berkemungkinan untuk dilihat daripada artikel teks dan boleh meningkatkan trafik web sebanyak purata 12 peratus, manakala video meningkatkan kadar penukaran dan meningkatkan pemahaman tentang produk atau perkhidmatan sebanyak 74 peratus. Dengan lebih 2 bilion pengguna aktif bulanan di YouTube sahaja, video juga meningkatkan penglibatan media sosial sebanyak 87 peratus.

Apa yang You Tube dapati ialah persembahan video dan grafik boleh menarik perhatian penonton dengan cara yang tidak dapat dilakukan hanya dengan teks. Dan kita harus ingat juga, bahawa ramai orang mendapati mereka adalah "pelajar visual" dan dapat memahami isu dengan lebih baik apabila ia dipersembahkan melalui imej dan medium grafik yang lain. Ia merupakan pengajaran yang boleh digunakan oleh audit dalaman dalam komunikasinya sendiri tentang isu dan topik penting dalam kerja harian kita.

Sebagai juruaudit dalaman, kita mesti memberi tumpuan kepada pendekatan inovatif untuk menyampaikan penemuan kita. Kadang-kadang, yang diperlukan hanyalah perspektif baru untuk menyelesaikan masalah yang paling mencabar sekalipun.

 

Artikel disediakan oleh : Nur Miera Binti Kamarudin (Pegawai Kewangan)

Tarikh Input: 17/04/2023 | Kemaskini: 17/04/2023 | nurmiera

PERKONGSIAN MEDIA

BAHAGIAN AUDIT DALAM
Universiti Putra Malaysia
43400 UPM Serdang
Selangor Darul Ehsan
03-9769 1346
03-9769 6176
SXEYJAj~